Negerboll

Det här med rasism är svåra saker. Vilka ord får användas och av vem? Det är stor skillnad och oftast minerat område. Ett sådant ord är ordet ”negerboll”.

Jag är uppfödd med ”negerbollar” i Finland. Ja, det hette så. På dagis, i skolan, på kaf’é tom i min mammas receptbok. En ”negerboll” var en ”negerboll” heltenkelt.

När jag flyttade till Sverigen för drygt 20 år sedan fick jag snällt lära mig att så får man inte säga.

”Negerboll” = Rasism och ajja, bajja.

”Chokladboll” = politiskt korrekt och tummen upp.

Så som 24 1/2årig nyinflyttad negerbollsrasist tog jag till mig detta och anpassade mig . Jag lärde mig att använda det rätta ordet och tyckte att även ”chokladbollar” smakade bra. Jag har ju trots allt inga kanibaltendenser.

Nåväl…

1996 öppnade ett kafé i Eskilstuna, som var min hemstad då, vid namn Café KAKA. Detta är ett mycket bra kafé, för att inte säga ett lysande sådan av världsklass. Det blev i alla fall mitt stamhak i Eskilstuna under alla år. Ett måste även idag när jag besöker E-tuna.

Gissa min förvåning när jag en dag upptäckte att man på detta Café KAKA kunde köpa en ”negerboll”.

På disken framför kassan stod det alltid ett stort fat med ”negerbollar”. Jag kände mig mycket nöjd med detta. Äntligen någon som inte fjompade runt med att döpa om saker&ting bara för att vara politiskt korrekt och för att vissa ord i olika sammanhang har fått en negativ laddning pga andra idioter. Jag ville ha tillbaka min ”negerboll”.

Men ack den lyckan som varar…

Efter att under flera år fått äta min” negerboll” på denna laid back och politiskt liberala oas, Café KAKA, där det rörde sig människor ur alla samhällsklasser,  åldrar, hudfärg, och nationaliteter upptäckte jag till min förvåning en dag att det inte hette ”negerboll” längre!

Det heter numera ”En sån där…”

Väldigt fyndigt och helt i Café KAKA anda. Det om stör mig dock är att man hade fallit för trycket, efter att någon humorbefriad tillfällig besökare hade blivit chockerad. Vi stammisar var stolta över våra ”negerbollar”.

Men däremot så står det numera ett stort fat med ”En sån där…” på disken framför kassan.

Med allt detta sagt om min relation till ”negerbollar” så går vi till dagens film på  just temat rasism, negerbollar och språkligt missförstånd. Det kanske var ett sådant här scenario som ägarna till Café KAKA ville undvika.

Så här följer en Tarantinoinspirerad kortfilm om hur det kan gå pga en ”negerboll”

Efter denna erfarenhet så kanske jag skall återgå till det mera politiskt korrekta ”Chokladboll” eller ”En sån där…”

Det kan ju bli fel när man minst anar det.

Lämna en kommentar