Shuffleutmaningen – Avgörandet!!

on

Då var det dags. Efter några timmar i vårsolen och på stans caféer har jag som ansvarsfull enväldig domherre i denna miniversion av internationell ”Lets dance” kommit till ett beslut.

Först lite bakrund för hur jag har gått tillväga i mitt dömmande.

Jag har satt upp fem kriterier för min bedömning för att göra en så bred och rättvis domarinsats som möjligt. Inte bara dansen har bedömts utan ett antal andra relevanta aspekter har penetrerats för att få en lite mera nyanserad bild i min ansvarstyngda uppgift.

Rond 1: ”Utmaningen”

Det var Norrland som utmanade Frankrike.  Som utmanare har man oftast en fördel pga att man förmodligen har tjuvtränat och anser sig kunna piska den utmanade. I grunden lite fegt alltså. Så första omgången går till Frankrike eftersom ”fransyskan” började i underläge.

Norrland – Frankrike 0-1

Rond 2: ”Movesen”

Dansen som skulle utföras är mera känd som ”the Melbourne Shuffle” och innehåller ett antal sk obligatoriska grundmoves. Finns de med och utförs de rätt?

Jag kan konstatera att båda kombatanterna har med alla de obligatoriska movesen. Alla kickar, spinns, slides, shuffles, T-shuffles inkl varianter på the ”running man” finns med. Dans som konstuttryck handlar om personligt uttryck och känsla. Där finns det en skillnad mellan bidragen.

Norrland tar hem denna omgång som en mera ”smooth operator” i sina moves.

Norrland – Frankrike 1 – 1

Rond 3: ”Orginalet vs resultatet”

Det fanns en orginalvideo som det utgicks från. Hur trogna var då de publicerade danserna detta orginal? Efter nogranna studier och konsultation av min shufflebisittande domarrådgivare, coach H, kom jag fram till att Frankrike klart tar hem omgången.

”Fransyskorna”, de var ju 1 1/2 st,  hade fler likheter mellan sitt dansutförande med orginalvideon än norrlandsbidraget som var lite mera fritt skapande. Deras publicerade dansvideo håller också mycket högre produktionskvalitet. Förtexter, coola kamerasvängningar och klipp överglänser norrlands ena klipp i början.

Norrland – Frankrike 1 – 2

Rond 4: ”Marknadsföring”

I dessa marknadskrafternas tidevarv spelar marknadsföringen och promotion roll. Danskonsten är inte undantaget från dessa marknadskrafter. Ingen mutor  eller mutförsök har inkommit till domherren så då utgår jag istället från hur deltagarna har marknadsfört sina bidrag på sina respektive bloggar.

”Fransyskan” skrev en korrekt och lite lagom Coubertinsk renhårig uppmaning till sina följare och bad om deras suport i denna tävling. Snygg, prydligt och väluppfostrat.

Norrland körde som en sann hippieklädd norrlandshillbillie med råskinnsmetoden.

”Jag är mer värd en vinare än den där franska suputen!”

Norrland klar och brutal vinnare i denna rond!

Norrland – Frankrike 2-2

Slutligen Rond 5: ”Bloggomröstningen!”

Efter fyra ronder står det alltså två lika mellan shufflarna i norr och söder. Vi har då ”Bloggomröstningen” kvar som finns på min blogg.

Man kan säga att den har engagerat folk. Det har böljat fram och tillbaka och ledarshufflare har växlat under den dryga veckan som omröstningen har funnits ute. Det har varit spännande och följts med stort intresse av domherren. 384 klick har det blivit totalt.

Slutställningen nu när det är avslutat, söndag kväll kl 19.30, är Norrland 174 röster (45,83%) – Frankrike 208 röster (54,17%).

Där borde det alltså vara avgjort, Frankrike som segrare med siffrorna 3-2.

MEN………..!!!!!!!

Luspudlar, muddringspråmar och näbbgäddor har härjat!!

Nu är det så att den Coubertinska gentlekvinnoaktiga marknadsföringen visade sig vara en rökridå och fasad för att dölja tjuv, rackarspel och gangsterfasoner!!! ”Life – O feat Mini Me” har använt sig av vitryska Lukasjenkoriggningsmetoder i denna omröstning eftersom man kan rösta fler gånger från samma dator och adress. Men överdomherren ser runt hörn och avslöjar ”luspudlar”!!!

Bevis & DOM!!

Fredagkväll kl mycket sent hade Norrland en rätt överlägsen ledning i omröstningen med drygt 60% av rösterna.

Lördagmorgon kl ganska tidigt, domherren sover inga långa nätter, hade det ”plötsligt” ramlat in 80 röster på Frankrike och procentförhållandena var de omsvängda.

Mycket aktivitet under nattimmarna alltså. Endast 17 klick på bloggen, varav 2 från frankernas rike!! Misstänkt!! Omöjlig matematik alltså!! Bäckgenen börjar gå på steroid&adrenalinpumpat övervarv i ”Gunvald Larssonska” dimensioner!!

Enda möjligheten till detta resultat är att 1 1/2 fransyska har spenderat natten springandes runt med varsin upploggad dator i Toulouseområdet och raggat fans.

Föga troligt med tanke på det rådande belägringstillståndet som har gällt i Toulouse med omnejd på senare tid.

Alternativet är att ”fransyskan” har någon mindre smart mollusk i sin följeskara som klickat in röster ”all night long”.

Så, NICE TRY!!

”Storbrorsan” ser som sagt runt hörn!!.

Frankrike diskat i Rond 5, ”Omröstningen” och får betala vinaren i Paris!!

Norrland – Frankrike 3 -2 !!

Om det mot all förmodan är Norrland som ligger bakom detta kuppförsök så vinner hon fortfarande denna shuffle contest med motiveringen. ”Djävulskt smart och väl genomfört sattyg”

Förövrigt kanske det är bäst att Frankrike står för den sofistikerade uppgiften att välja ut och köpa ett trevligt vin i Paris. Att överlåta en sådan delikat uppgift till en norrländsk ” hippieklädd hillbillie shufflare” kan sluta illa. Stor risk för  att det blir ”Chateau baklucka le Citroën” vid ett sådant scenario.

Så det slutliga avgörandet har vaskat fram rätt kvinna för rätt uppgift. Domherren måste ju också säkerställa att det blir klass på både ”gravsupen” och ”segersupen”. Fransyskor väljer och köper vin, norrländskor dansar i vårens Paris!

3 kommentarer Lägg till din

  1. Liv skriver:

    MEN HELVETET, HON HAR JU FUSKAT MINST LIKA MYCKET SOM… JA…. MINA FANS!!!!!!

  2. rislouise skriver:

    Först och främst vill jag å det ödmjukaste tacka den enväldige domaren!

    Angående Livs känsloutbrott kan jag bara säga att jag är lika oskyldig som snön är vit. Däremot påstår jag absolut inte att antalet röster inte känns ”något” orimligt- men det är inget jag initerat på något sätt, sanna mina ord!

    Tack för mig/ Shuffle Champion 2012

  3. Liv skriver:

    Hoppas att hon inte njuter av segerns sötma allt för länge, hårt jobb väntar under veckan som kommer!

    http://livetientrunk.blogg.se/2012/march/aterhamtning-i-rasande-fart.html#comment

Lämna en kommentar