Jag vann en slarvigt ritad ”havsinsekt”

Nu väl hemma, lite lagom jet lagad, i Umeå så upptäckte jag till min förtjusning att jag har vunnit ett pris.

En av mina aktiva och sisters in arms har dragit till Frankrike för att vara au pair under ett år. Hon har bla återupptagit sitt bloggande för att rapportera om livet som fransyska.

Ett av de första intrycken som har varit en stor fråga för den nyblivna fransyskan har varit fransmännens matvanor och i synnerhet frukostar. Oron har varit mins sagt stor över hur vågen skall bete sig med dessa nya levnadsvanor som är väldigt franska och väldigt långt ifrån våra müsli och fullkornsdieter med hälsofil.

Det är mera croisanter, kaffe, ost och viner helt enkelt. Dessutom finns historiken med tidigare Au pairer i detta hem som hon befinner sig . Plus 17 kg på ett år om jag minns rätt.

Med detta som bakgrund så blev det tävling på hennes blogg, ”The fat Au Pair contest”. Frågan var hur mycket har vågen rört på sig efter 14 dagars fransyskeleverne i Toulouse. Officiell vägning skulle ske.

Priset var, enligt fransyskan, en slarvigt ritad kolteckninga av en fisk. Klar jag deltar. Konst är shyst. Även om det är en kolteckninga av en havsinsekt. Jag har inget emot havsinsekter så länge jag inte behöver äta dem. De passar bra i hav, som kattmat och i akvarium. Detta är ytterst välpassande funktioner för dessa djur. Och så passar de också som konstmotiv. Så jag ville givetvis vinna havsinsekten.

Man vet ju aldrig, det kan ju vara den teckningen som bringar in ett par miljoner till pensionsförsäkringen om ca si sådär 20år när fransyskan har blivit stor erkänd konstnär. Man vet aldrig. Sådant har hänt förr.

Tävlingsbidrag skickades in. Jag gick givetvis vetenskapligt tillväga och vägde in en hel massa faktorer i mitt svar. Ny miljö, ny kost, allmän högspänning, stress och hyper plus att hon enligt rapporter har lurats med i vissa långkotteaktiviteter. Så hon har gått ner i vikt var min övertygelse. -2 kg blev min gissning. (2v = 1kg/vecka verkade rimligt= 2kg). Nu visade det sig att jag var lite försiktig trots att min teori var helt riktig. -5 kg visade vågen.

Det fanns en ”random”person med som hade varit inne på samma spår och gissat -4kg och som borde ha vunnit. Men eftersom Mr/Mrs Random är just random och okänd så är fisken min!

”The Fish!!”

Så snart hänger en ”Ful Fisk av Fransyskan” inramad på väggen bredvid övrig konst som jag har fått av aktiva genom åren.

Fransyskans äventyr följs med förtjusning på ”Livet i en trunk”. Där kan man läsa om bland annat fickparkeringar, champagnedrickande i cockpit, djävulsskjortor, antika strykjärn, fransk logik, frukostbekymmer  mm

Kanske man kan vinna mer konst så småning om också.